Parafia NMP Matki Kościoła i św. Katarzyny Szwedzkiej

10.00 – Suma Parafialna;
12.00 – Msza św. z udziałem dzieci;
18.30;

Msze św. w dni powszednie
 7.30
18.00

Sprawy biurowe można załatwić po każdej Mszy św. zarówno w niedziele jak i w dni powszednie.

Adres:

9 września 2018

Pieniny i Gorce

sierpień 2018

Na pielgrzymkę wyruszyliśmy w poniedziałek, 20 sierpnia, o godz. 6.30. Rozpoczęliśmy od sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie – Łagiewnikach, a wieczorem zamieszkaliśmy w pięknie położonym ośrodku rekolekcyjnym we wsi Maniowy, położonej na zboczach Gorców. Dzień zakończyliśmy Mszą Świętą.
Drugiego dnia wędrowaliśmy przez górski Wąwóz Homole wzdłuż potoku Kamionka, który spadając z szumem tworzył kaskady. Szliśmy wśród skał i roślinności objętych ochroną rezerwatową. Następnie nawiedziliśmy cerkiew w Jaworkach i udaliśmy się do kurortu Szczawnica z 200-letnią tradycją. Tam  oglądaliśmy uzdrowisko, zdroje, piękny plac Dietla i piliśmy wody zdrojowe. Następnie dojechaliśmy do Grywałdu, żeby zobaczyć stary, drewniany kościółek pw. Św. Marcina z II poł. XV w., z piękną, starą polichromią i cennym późnogotyckim ołtarzem. Dzień zakończył się także Mszą Świętą w Maniowach.
W środę udaliśmy się na jedną z najpiękniejszych atrakcji turystycznych Pienin – na spływ przełomem Dunajca. Płynęliśmy malowniczą rwącą rzeką górską podziwiając wspaniałe widoki Pienin ze szczytami Trzy Korony i Sokolica. O dziejach regionu pienińskiego – życiu, ubiorach i stylu budownictwa górali dowiedzieliśmy się w Muzeum Pienińskim w Szlachtowej, cofając się aż do XIII w. W Krościenku zetknęliśmy się z Ruchem Światło Życie na Kopiej Górce, a w nowym kościele Chrystusa Dobrego Pasterza mieliśmy Mszę Świętą.
Rankiem w czwartek przywitała nas mgła, ale na krótko i w piękną pogodę udaliśmy się na zdobywanie górskich szczytów. Bardziej wytrwali pielgrzymi zdobyli Trzy Korony (982 m) i Sokolicę (747 m), a pozostała grupa szczyt Czertezik (772 m) i Sokolicę. Podejścia i zejścia bywały skaliste i trudne, ale warto było, gdyż z góry podziwialiśmy przepiękną dolinę Dunajca, Tatry i specyficzną reliktową sosenkę. W ostatnim odcinku zejścia z gór droga wzdłuż Dunajca doprowadziła nas prosto na rynek w Krościenku. Msze Świętą mieliśmy znów w kaplicy w Maniowach.
W piątek pojechaliśmy w Tatry, żeby dojść na Rusinową Polanę i zachwycić oczy przepiękną panoramą Tatr Wysokich. Część grupy udała się jeszcze na szczyt Gęsia Szyja (1489 m). Mszę świętą mieliśmy na Wiktorówkach w drewnianym sanktuarium M. B. Jaworzyńskiej Królowej Tatr z lipową figurką Matki Bożej. Tutaj ok. 1860 r. 14-letniej pasterce ukazała się Najświętsza Panienka, a od 1910 r. rozpoczęły się pielgrzymowania. Kolejna niespodzianka dnia było Zakopane i spacer po Krupówkach, deptaku długości 1100 m, gdzie mieści się wiele hoteli, pensjonatów, sklepów, restauracji i góralskich domów. Można przejechać się konnymi dorożkami. Podczas spaceru widać było Giewont z krzyżem.
W sobotni dzień pojechaliśmy na zamek Dunajec w Niedzicy nad zbiornikiem czorsztyńskim. W piwnicach tej średniowiecznej budowli przechowywany był Janosik. W muzealnych wnętrzach zamkowych można zobaczyć ekspozycję związaną z historią zamku i wyposażeniem właścicieli. Z tarasów zamkowych rozlega się widok na Pieniny, zaporę Jeziora Czorsztyńskiego i ruiny zamku w Czorsztynie. Msze św. mieliśmy w sanktuarium M.B. Ludźmierskiej Królowej Podhala w Ludźmierzu. Historia tego sanktuarium sięga 1234 r. Obecna bazylika pochodzi z XIX w. W wielkim rokokowym ołtarzu mieści się słynąca łaskami, prawie 600-letnia figurka Matki Bożej Gaździny Podhala. Mile też spędziliśmy czas w Nowym targu zwiedzając rynek z ratuszem i zabytkowymi kamienicami. Na koniec dnia udaliśmy się do drewnianego kościoła św. Michała Archanioła z końca XV w. z zachowanymi oryginalnymi polichromiami i wnętrzem. Kościół jest zabytkiem UNESCO. Mieści się w Dębnie, niewielkiej wsi na Podhalu.
Niedziela była naszym dniem wolnym, w którym akurat we wsi Maniowy odbywały się gminne dożynki. Większość z nas udała się na Mszę św. dożynkową, w czasie której poświęcono 7 pięknych wieńców, każdy z innej wsi w gminie. Było to dla nas piękne wydarzenie. Później braliśmy też udział w obchodach dożynkowych, a dzień zakończyliśmy Apelem Jasnogórskim i modlitwą w kaplicy, gdyż był to dzień Matki Bożej Częstochowskiej.
W poniedziałek już w drodze powrotnej zwiedziliśmy sanktuarium św. Jana Pawła II w Krakowie, poświęcone w 2016 r. Znajdują się tam relikwie świętego papieża i innych świętych. Górną część świątyni zdobią piękne mozaiki. Wieczorem dotarliśmy do Gdańska.
Podczas pielgrzymki codziennie uczestniczyliśmy we Mszy świętej. Modliliśmy się również podczas jazdy (Różaniec, Koronka) oraz oglądaliśmy filmy o tematyce religijnej. Odwiedzając tyle świętych miejsc każdy miał sposobność do osobistej modlitwy we własnych intencjach. Pogoda dopisała, a jedzenia wystarczało jeszcze na zrobienie kanapek na drogę.
Czasem wspaniale spędzonym były tez 2 spotkania przy grillu, gdzie zajadaliśmy się smacznymi kiełbaskami i kaszanką z cebulką, po czym odbywały się wspólne śpiewy biesiadne przy dźwiękach gitary.

A ile lodów się najedliśmy. Na tak dobre lody to mógł nas zaprowadzić tylko nasz ksiądz Jan. Były to lody „Jacak” w Szczawnicy, „U Marysi” w Krościenku oraz „Żarneccy” w Zakopanem i Nowym Targu.
Z pielgrzymki jak zawsze wróciliśmy umocnieni duchowo.

Ewa Szczepańska

Zdjęcia

Stadion Młodych - Warszawa

Pielgrzymka do Kalisza, Lichenia, Brdowa i Torunia

Używamy plików cookies Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności i plików Cookies .
Korzystanie z niniejszej witryny internetowej bez zmiany ustawień jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików Cookies. Zrozumiałem i akceptuję.