Parafia NMP Matki Kościoła i św. Katarzyny Szwedzkiej

Msze Święte w niedziele i święta:
 8.00

10.00 (suma parafialna)

12.00 (z udziałem dzieci)

18.30

Msze Święte w tygodniu
 7.30

18.00

Sprawy biurowe można załatwić bezpośrednio po każdej Mszy św. zarówno w niedziele jak i w dni powszednie.

Adres:

18 1160 2202 0000 0000 5069 8306

11 września 2022

Parafialny wyjazd w góry

Tegoroczny wyjazd w góry miał miejsce w dniu święceń ks. Piotra Przyborka na biskupa pomocniczego naszej archidiecezji. Do pensjonatu "U Grażyny" dotarliśmy po przejechaniu Polski. W niedzielnej Mszy Świętej w miejscowym Kościele NMP Królowej Polski odbył się chrzest, którego uczestnicy byli ubrani w stroje góralskie. Po południu pojechaliśmy do Zakopanego, gdzie każdy spędzał czas indywidualnie, a "obowiązkowym" zaliczeniem były oczywiście najlepsze lody na świecie w Lodziarni Żarneccy na Krupówkach. W poniedziałek udaliśmy się do kaplicy NSPJ w Jaszczurówce, drewnianej, zbudowanej w stylu zakopiańskim, gdzie zostaliśmy zapoznani z jej historią. Następnie podziwialiśmy wystawę obrazów na szkle namalowanych w Galerii Religijnej Sztuki pod kaplicą. Na Mszę Świętą tego dnia pojechaliśmy do Sanktuarium Matki Bożej Ludźmierskiej Królowej Podhala w Ludźmierzu, gdzie znajduje się wielki i piękny rokokowy ołtarz z cudowną figurką Matki Bożej. Zwiedziliśmy ram również Maryjny Ołtarz Różańcowy. Kolejnym miejscem tego dnia było Dębno Podhalańskie, a w nim bardzo stary, przepiękny, drewniany Kościół z 1408 roku pod wezwaniem św. Michała Archanioła, w którym wszystko jest drewniane, całe wyposażenie, w tym polichromia jest oryginalne. Kościół ten został wpisany na listę UNESCO. Potem udaliśmy się do Białki Tatrzańskiej, znów na najlepsze lody na świecie, w cukierni Burkat, a wieczorem spędziliśmy czas wspólnie, miło i wesoło w salce pensjonatu.

Kolejnego dnia pogoda umożliwiła nam już wyjście w góry. W Tatrzańskim Parku Narodowym po przejechaniu ciuchcią pierwszych czterech kilometrów wędrowaliśmy Doliną Chochołowską na Polanę Chochołowską oraz wyżej do Schroniska Górskiego PTTK, znajdującego się na wysokości 1146 m. Trasa ta wynosiła około 12 km. Wytrwalszych 30 osób udało się dłuższą drogą na górę Grześ (1653 m n n.p.m), a 20 z nich, wspólnie z księdzem Janem, zdobyło jeszcze szczyt Rakoń na wysokości 1879 m. n.p.m. Do autokaru wracaliśmy Doliną Chochołowską. Ta dłuższa trasa wyniosła około 25 km. Wieczorem na godzinę 20:00 pojechaliśmy do Sanktuarium Matki Bożej Objawiającej Cudowny Medalik w Olczy-Zakopane na Mszę Świętą, po której miejscowy kapłan przybliżył nam historię Kościoła i Cudownego Medalika, a także rozdał wszystkim takie medaliki.

Środa była dniem wolnym. Niektórzy udali się busem do Zakopanego, część osób dotarła tam pieszo, aby wejść na Gubałówkę. Przeszliśmy około 13 km. Inni pojechali do Białki skorzystać z basenów termalnych itd. Wieczorem po Mszy Świętej w miejscowym Kościele, mieliśmy ognisko, przy którym zajadaliśmy się smacznymi pieczonymi kiełbaskami, kaszankami i cukinią. Grała także muzyka i można było nauczyć się góralskiego tańca. Atmosfera była przemiła. W czwartek pojechaliśmy znów do TPN udając się pieszo na Rusinową Polanę, położoną na wysokość 1180-1300 m n.p.m., aby podziwiać wspaniałą panoramę Tatr. Stamtąd część osób zdobyło jeszcze szczyt Gęsiej Szyi (1489 m n.p.m.). Wytrwalsza grupa poszła dłuższą trasą na ten szczyt. Gdy wszyscy spotkaliśmy się na Rusinowej Polanie, schodziliśmy dalej w dół do Sanktuarium MB Jaworzyńskiej na Wiktorówkach. Historia tego miejsca sięga 1860 roku. Odbywa się tu wiele odpustów Maryjnych. Po Mszy Świętej doszliśmy łatwą drogą do miejscowości, gdzie przyjechał po nas autokar. Dłuższa trasa tego dnia wynosiła 13 km, a krótsza 6 km.

Następnego dnia wczesnym rankiem 10 osób z grupy wybrało się indywidualnie na zdobycie Rysów na wysokość 2501 m n.p.m., co było bardzo trudnym wyzwaniem. W tym dniu Mszę Świętą mieliśmy w Sanktuarium MB Fatimskiej na Krzeptówkach, gdzie rozpoczął się Festiwal Folkloru Ziem Górskich, na który zjechali się górale z całego świata, ubrani w swoje piękne, góralskie stroje, aby modlić się o pokój na Ukrainie. Było nam dane zobaczyć początek tych prezentacji. Kolejnym punktem dnia był znów czas wolny w Zakopanem. Wieczorem mieliśmy spotkanie w Izbie Regionalnej, gdzie gawędziarz ciekawie i wesoło opowiadał o dziejach regionu używając przy tym różnych rekwizytów i grając na góralskich instrumentach. Ostatniego dnia pobytu przemierzyliśmy szlak z Brzezin do schroniska górskiego "Murowaniec" znajdującego się naa wysokości 1505 m n.p.m., aby stamtąd udać się wyżej nad Czarny Staw Gąsienicowy z piękną, szafirową wodą i widokami górskimi. Trasa wyniosła 11 km. Z tego miejsca wytrwali ochotnicy powędrowali po skałach jeszcze wyżej na przełecz Karb z pięknym widokiem na Tatry i wiele stawów.  Grupa najwytrwalszych osób, do których należał nasz proboszcz, zdobyła w tym dniu Kasprowy Wierch (1987 m n.p.m.), a trudy wędrówki zrekompensował piękny widok Tatr. Pokonali tego dnia 18 km. Część uczestników dotarła tam indywidualnie kolejką liniową. W niedzielę udaliśmy się w drogę powrotną zatrzymując się na Mszę Świętą w Krakowie, w Sanktuarium św. Jana Pawła II. Do Gdańska wróciliśmy wieczorem.

Podczas przejazdów modliliśmy się, odmawialiśmy koronkę i różaniec, oglądaliśmy także ciekawe filmy o świętach i czyśćcu. Dzięki całemu pobytowi wróciliśmy szczęśliwi i umocnieni duchowo. O to wszystko dbał nasz ksiądz Jan, za co bardzo dziękujemy, a przede wszystkim dziękujemy Panu Bogu i Matce Bożej za opiekę nad nami.

Ewa Szczepańska

Zdjęcia

Niewiasta Eucharystii u nas

Tatry i okolice

Używamy plików cookies Ta witryna korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności i plików Cookies .
Korzystanie z niniejszej witryny internetowej bez zmiany ustawień jest równoznaczne ze zgodą użytkownika na stosowanie plików Cookies. Zrozumiałem i akceptuję.